Özümleme Nedir Gelişim Psikolojisi ?

IsIk

New member
Özümleme Nedir? Gelişim Psikolojisi Perspektifinden İnceleme

Gelişim psikolojisi, bireylerin yaşamları boyunca biyolojik, bilişsel, duygusal ve sosyal açıdan nasıl değiştiklerini ve gelişimlerini inceler. Bu alanda, insanların dünyayı anlamaları ve ona nasıl tepki verdikleri üzerine yapılan araştırmalar büyük önem taşır. Özümleme, bu süreçte en temel kavramlardan birisidir ve çocukların çevreleriyle etkileşimlerinde oldukça önemli bir yer tutar. Peki, özümleme nedir ve gelişim psikolojisi bağlamında nasıl anlaşılır?

Özümleme Nedir?

Özümleme, bir kişinin yeni bilgileri mevcut bilgi yapıları veya şemalarına dahil etme sürecini ifade eder. Jean Piaget'nin bilişsel gelişim teorisinde bu kavram, öğrenme ve zihinsel adaptasyon süreçlerinin temel taşlarından biridir. Piaget, çocukların dünyayı anlamak için çeşitli şemalar oluşturduklarını ve bu şemalar aracılığıyla çevrelerinden gelen bilgileri anlamlandırdıklarını savunur. Özümleme, bu şemaların güçlendirilmesi ve geliştirilmesi anlamına gelir.

Özümleme ile İlgili Örnekler

Özümleme, bir çocuğun çevresindeki yeni bir objeyi, daha önce edindiği bilgiyle bağlantı kurarak anlamlandırmasıdır. Örneğin, bir çocuk yeni bir oyuncak araba gördüğünde, bu objeyi daha önce gördüğü diğer arabalarla karşılaştırarak algılar. Yani çocuk, arabaların genel özelliklerini öğrenmiş ve yeni araba da bu şemaya dâhil edilmiştir. Bu türdeki öğrenme, çocuğun zihinsel gelişimiyle doğrudan ilişkilidir.

Özümleme ve Deneyimlerin Entegrasyonu

Özümleme süreci, çocukların dış dünyayı öğrenme biçimlerini yansıtır. Çocuklar yeni deneyimler edindikçe, bu deneyimlerin eski bilgileriyle entegrasyonu sağlanır. Bu entegrasyon, daha önce öğrendikleri bilgilerin genişlemesine veya şekil değiştirmesine yol açabilir. Örneğin, bir çocuk başlangıçta sadece yuvarlak objeleri tanıyorsa, zamanla farklı şekilleri de öğrenecek ve bunları mevcut bilgi yapısına dâhil edecektir.

Özümleme ve Piaget’nin Bilişsel Gelişim Aşamaları

Piaget’nin bilişsel gelişim teorisinde, özümleme çocukların bilişsel şemalarını geliştirmelerine yardımcı olur. Çocuklar, doğrudan deneyimlerinden öğrenerek, dünyayı ve çevrelerini daha anlamlı hale getiren yapılar oluştururlar. Bu yapılar sayesinde çocuklar, yaşlarına ve bilişsel yeteneklerine bağlı olarak çevreleriyle daha etkili bir şekilde etkileşime girerler. Piaget’nin dört gelişimsel aşaması şu şekildedir:

1. Duyusal Motor Dönem (0-2 yaş): Bu dönemde bebekler, çevreleriyle etkileşimde bulunarak motor beceriler geliştirmekte ve duyusal algıları aracılığıyla öğrenmektedirler.

2. İşlem Öncesi Dönem (2-7 yaş): Bu dönemde çocuklar, sembolik düşünmeyi öğrenir ve soyut düşünmeye başlarlar.

3. Somut İşlemler Dönemi (7-11 yaş): Bu aşamada çocuklar, daha mantıklı ve somut şekilde düşünmeye başlarlar.

4. Soyut İşlemler Dönemi (11 yaş ve üzeri): Soyut düşünme ve problem çözme becerileri gelişir.

Her bir aşama, çocuğun çevresindeki objeler ve kavramlarla etkileşimde bulunarak özümleme yapmasına olanak tanır.

Özümleme ve Bilişsel Gelişim Arasındaki İlişki

Bilişsel gelişim, bireylerin düşünme, algılama, hatırlama ve öğrenme gibi zihinsel süreçlerinin zaman içinde nasıl evrildiğini inceler. Özümleme, bu süreçlerin merkezinde yer alır çünkü yeni bilgi çocukların mevcut bilgi yapılarına entegre edilerek gelişimlerini sağlar. Özümleme, özellikle çocukların öğrenme süreçlerinde önemli bir rol oynar, çünkü bilgilerin mevcut zihinsel yapılarla uyumlu hale gelmesi, bireylerin daha karmaşık düşünme becerileri geliştirmesine yol açar.

Özümleme ve Uyumsuzluk Durumu: Akomodasyon

Özümleme, yeni bilgilerin mevcut bilgi yapısına dâhil edilmesiyle gerçekleşirken, bu süreç her zaman sorunsuz olmayabilir. Yeni bilgiler, bazen mevcut bilgi yapılarıyla uyumsuz olabilir. Böyle bir durumda, çocuklar mevcut bilgi yapılarını değiştirmek zorunda kalabilirler. Bu sürece “akomodasyon” denir. Akomodasyon, bireylerin zihinsel şemalarını yeniden yapılandırarak yeni bilgileri anlamlandırmalarını sağlar. Piaget, gelişimin sürekli bir özümleme ve akomodasyon döngüsünden oluştuğunu öne sürmüştür. Bu döngü, bireylerin çevreleriyle uyum içinde gelişmelerini sağlar.

Özümleme ve Sosyal Öğrenme Teorileri

Özümleme sadece bireysel bir süreç değil, aynı zamanda sosyal etkileşimlerle de şekillenir. Lev Vygotsky'nin sosyo-kültürel gelişim teorisi, özümleme sürecinin, sosyal çevre ve kültürel etkileşimlerle nasıl geliştiğini vurgular. Vygotsky’ye göre, çocuklar, çevrelerinden aldıkları rehberlikle ve daha bilgili bireylerle etkileşimde bulunarak bilgi yapılarını geliştirirler. Bu bağlamda, özümleme, sosyal ve kültürel bağlamda da şekillenen bir öğrenme sürecidir. Çocuklar, aile üyeleri, öğretmenler veya akranlarıyla etkileşimde bulunarak, yeni bilgileri ve becerileri özümleyebilirler.

Sonuç

Özümleme, gelişim psikolojisinin temel kavramlarından biri olarak, bireylerin dünyayı anlamlandırma ve öğrenme süreçlerinde büyük bir öneme sahiptir. Piaget’in bilişsel gelişim teorisinde, çocukların mevcut bilgi yapılarını güçlendirerek yeni bilgileri entegre etmeleri gerektiği vurgulanmıştır. Özümleme süreci, çocuğun çevresini daha iyi anlamasına, sorunları çözmesine ve bilişsel gelişiminde önemli bir adım atmasına olanak tanır. Akomodasyon, özümlemenin aksine, yeni bilgiyle uyumsuzluk durumunda kullanılan bir mekanizma olarak, bireylerin esnek düşünme yetilerini artırır. Bu süreçler, sosyal öğrenme teorileriyle de desteklenerek daha zengin bir öğrenme deneyimi yaratır. Özümleme ve akomodasyon süreçleri, bireylerin gelişim yolculuklarında birbirini tamamlayarak ilerler ve insanın bilişsel potansiyelini ortaya çıkarır.